Zdolność do odnalezienia i pod­trzymania poczucia własnej godności

Twoim ważnym zadaniem jest wybaczenie sobie tego, co zrobiłeś, nawet jeśli nienawidzisz siebie za ten — jak mniemasz — karygodny postępek. Twoje nie chciane zachowanie bierze się stąd, że masz pewne wady, że z czegoś nie zdajesz sobie sprawy albo że masz zaburzenia. Możesz na przykład nie mieć takiej szybkości czy koordynacji ruchów, która pozwoliłaby ci zostać bokserem lub tenisistą. Być może nigdy nie uczono cię tych umiejętności. A może cierpisz na taki rozstrój wewnętrzny, że nie jesteś w stanie wykorzystywać ich skutecznie. Jeśli potrafisz przezwyciężyć stan samopotępienia, uświadomisz sobie, że o wiele łatwiej tolerować postępowanie innych ludzi, gdy nie zachowujemy do nich urazy. Możesz sobie postawić pytanie, na czym polegają trudności twojego partnera i z jakiego powodu zachowuje się on tak, jak się zachowuje. Czy twój partner ma pewne wady, czy nie zdaje sobie z czegoś sprawy, czy ma jakieś zaburzenia? Czy można być zawziętym i zachowywać urazy wobec kogokolwiek, jeśli wybacza się sobie i innym? Inną korzyścią, jaka płynie z przezwyciężenia poczucia winy, jest zdolność do odnalezienia i pod­trzymania poczucia własnej godności. Jest to istotna cecha, której wszyscy szukamy u innych ludzi, cecha, która sprawia, że ich kochamy, często bardzo głęboko. Ludzie, którzy nie szanują siebie, zazwyczaj tracą także szacunek u innych. Jeżeli nie dopuścisz do tego, że znienawidzisz siebie z jakiegokolwiek powodu, jeśli nigdy nie będziesz myślał, że jesteś zły, pozbawiony wszelkiej wartości czy zepsuty, to oczywiście jest mało prawdopodobne, byś doświadczył cierpień związanych z poczuciem winy i poczuciem niższości. Zamiast tego będziesz chodził wyprostowany, z wysoko uniesioną głową, i będziesz myślał o sobie z dumą, nawet jeśli nie zawsze jesteś dumny z tego, co zrobiłeś. Tacy ludzie powinni być, i zwykle są, bardzo po­dziwiani. Co zaś najważniejsze, mogą nadstawiać drugi policzek i nie zachowywać urazy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>